Tuesday, December 18, 2007

Dilema Muslim: Islam Hadhari atau Islam Madani?

Kelihatannya dunia kini menangis. Masyarakat dunia sedang menyaksikan kepongahan US dengan ideologi kapitalisnya yang menjadikan peradaban terkoyak dan melahirkan berbagai-bagai kesusahan di berbagai sektor kehidupan.

Perang terjadi di mana-mana dan menurut tesisnya mesti terjadi minimal 10 tahun sekali. Jurangan Oil & Gas dunia terus menari-nari diatas darah masyarakat dunia. Apatah lagi jurangan senjata & pertahanan yang menjadi gergaji 2 mata.

Di dalam negara, krisis multidimensi kian mula parah melanda negara. Kemiskinan tegar seolah-olah tidak dapat dihapuskan samasekali walaupun berbagai-bagai pelan dan program diusul, diaju, dan dilaksanakan. Pengangguran kian membengkak; ijazah dan diploma IPT saperti tidak ada nilainya. Ekonomi negara tidak pernah stabil walaupun berbagai-bagai projek mega dan supermega diadakan. Kos sara hidup semakin meningkat dan membebankan.

Umat pula mudah diadu-dombakan dengan sentimen ras dan agama.

Belum lagi umat ini kembali pulih dan sihat dari derita virus - krisis matawang 10 tahun yang lalu, kini para pakar ekonomi mengkashafkan negara dan wilayah akan menghadapi krisis siri ke 2.

Semua masalah ini memerlukan solusi yang fundamental.

Dari kapitalis yang menjadi biang kerok masalah tidak mungkin kita harapkan. Sosialis telah terkubur dan nyata kegagalannya. Maka pada posisi dan kesempatan inilah seharusnya kita menghadirkan Islam yang berideologi sebagai alternatif: Islam Hadhari atau Islam Madani?

1 comment:

  1. buah fikiran yg dilemparkan waliwibowo tatkala beliau stopover di banghuris dan kemudiannya dikutip oleh ghutghut.

    ReplyDelete