Sunday, September 21, 2008

927 Lailatul Qadr

Ummul Mu’minin A'ishah (ra) bertanya, "Apa pendapat kamu Ya Rasulullah jika aku berjumpa dengan malam Qadr?

Mengikut pengalaman – halan wa dhawqan, affective experience – waliwibowo, bahawa mengetahui akan malam Qadr itu merupakan ‘aqibat dari mendengar sesuatu – ilmul yaqin -- dan kemudian melihatnya – ainul yaqin. Dan menjumpainya pada diri sendiri – haqqul yaqin -- pula merupakan syarat untuk mendapat pahalanya.

Maka kita perlu mengetahui bahawa pada malam Qadr itu akan ada cahaya – Annur -- yang kuat dibuka kepada orang yang menunggunya. Dan kemudian orang yang menQiyamkan Lailanya akan mendapat Sa’adahnya.

Teruskan berQiyamullail sapertimana yang selalu diamalkan pada 10 terakhir bulan Ramadan terutama pada malam-malam ganjilnya – tumpukan pada 27.

“dan,” A’ishah (ra) terus bertanya, “apa yang hendak aku ucapkan?” Maka jawab baginda (saw), “Katakanlah : Ya Allah, sesungguhnya Engkau adalah Tuhan yang memberi kemaafan, Engkau mencintai kemaafan, maka maafkanlah aku."

Kefahaman dan amalan berdasarkan i’tibarat ‘ilmiyyah ada di website al-ahkam yang ditajukkan dengan pertanyaan: Apakah Lailatul Qadar bersifat khusus atau umum?

If you like you may mutala’ah it but bear this in mind: those ideal considerations -- i’tibarat ‘ilmiyyah -- may satisfy those scholars for whom the world exists in the realm of idea, and may account for the subsistence of ideal beings. But the world exists out there, kharij --- so understand.

No comments:

Post a Comment